دسته بندی نشده

نتهای عطر: هر آنچه که باید در مورد هرم عطر بدانید

نتهای عطر: هر آنچه که باید در مورد هرم عطر بدانید

عطر می تواند نقش مهمی در استایل ما داشته باشد. چه رایحه خاص خود را برای یک شب ملاقات یا برای یک روز کاری در دفتر استفاده کنید، عطرها به ما کمک می‌کنند تا حضوری خاص داشته باشیم..

بخشی از چیزی که این حضور را برای هر فرد ایجاد می کند، استفاده از نت های رایحه است. همانطور که نت های موسیقی یک آهنگ را شکل می دهند، نت های عطر نیز اجزای جداگانه ای هستند که با ترکیب، عطری یکپارچه و دلپذیر را تشکیل می دهند.

ما راهنمایی را ایجاد کردیم که توضیح می‌دهد نت‌های عطر چیست و هر آنچه که باید در مورد آنها بدانید تا عطرهای مورد علاقه خود را بهتر بشناسید. به علاوه، ما شما را در مسیر درست برای یافتن عطر بر اساس نت های رایحه انتخابی خود راهنمایی می کنیم.

نت های عطر چیست؟

نت‌های عطر لایه‌های عطری جداگانه‌ای از مواد تشکیل دهنده یک عطر هستند. آنها بلوک های سازنده یک عطر هستند که به نمای کلی رایحه آن کمک می کنند. نت‌های عطر معمولاً به سه نوع اصلی دسته‌بندی می‌شوند: نت‌های بالایی، نت‌های قلبی (همچنین به عنوان نت‌های میانی شناخته می‌شوند) و نت‌های پایه. هر نت نقش خاصی در توسعه و ماندگاری عطر دارد.

این ترکیب با دقت انتخاب شده از مواد تشکیل دهنده آکورد عطر ، ویژگی اصلی یک عطر است. سازندگان عطر با دقت نت ها را انتخاب می کنند تا مطمئن شوند که عطر هم بوی مطبوعی دارد و هم تجربه خاصی را تداعی می کند. نت ها در یک هرم عطر طبقه بندی می شوند.

نت های عطر را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: نت های اولیه (نت های بالایی) ، نت های قلبی (نت های میانی )  و نت های پایه. نت‌های بالای هرم نوسان‌پذیری بیشتری دارند (سریع‌تر تبخیر می‌شوند)، در حالی که نت‌های پایین ماندگاری بیشتری دارند.

نت های اولیه (بالایی) چیست؟

نت های بالایی که گاهی اوقات به عنوان نت سر نیز شناخته می شوند، لایه بالایی یک عطر را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر، نت‌های ابتدایی رایحه‌هایی هستند که پس از اسپری کردن عطر ابتدا متوجه آنها می‌شوید. اینها در ایجاد اولین برداشت و شکل دادن به داستان یک عطر نقش دارند.

نت‌های ابتدایی معمولاً به سرعت تبخیر می‌شوند و تنها برای پنج تا پانزده دقیقه اول باقی می‌مانند. هدف اصلی آنها این است که رایحه اولیه را پخش کنند و سپس به آرامی به قسمت بعدی عطر منتقل شوند. در نتیجه، نت‌های بالایی معمولاً از مولکول‌های سبک‌تر و کوچک‌تر تشکیل شده‌اند.

برخی از نت‌های اولیه رایج عبارتند از رایحه‌های مرکبات – مانند لیمو، پرتقال و ترنج – و همچنین رایحه‌های سبک گلی مانند اسطوخودوس و رز. ریحان و بادیان نیز معمولا به عنوان نت بالایی استفاده می شوند.

 

 

نت های قلبی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، نت های قلبی، “قلب” عطر را تشکیل می دهند. عملکرد آنها حفظ برخی از رایحه‌های نت‌های بالا و همچنین معرفی رایحه‌های جدید برای تجربه ای عمیق‌تر می باشد. گاهی اوقات به عنوان نت میانی از آن یاد می‌شود، نت‌های قلبی نیز به عنوان واسطه ای برای نت‌های پایه عمل می‌کنند که ممکن است به خودی خود بوی خوشی نداشته باشند.

از آنجایی که آنها حدود 70 درصد از کل رایحه را تشکیل می دهند، نت های قلبی معمولا بیشتر از نت های بالایی ماندگاری دارند. نت های قلبی زمانی ظاهر می شوند که نت های بالایی شروع به محو شدن می کنند و برای ماندگاری کامل عطر مشهود می مانند.

نت‌های قلبی شامل عصاره گل‌های معطر مانند یاس، شمعدانی، بهار نارنج و یلانگ یلانگ ، و همچنین دارچین، فلفل، کاج، علف لیمو، فلفل سیاه و هل است.

 

نت های پایه چیست؟

در کنار نت های میانی، نت های پایه درعطر، پایه و اساس عطر را تشکیل می دهند. آنها به تقویت نت های سبک تر کمک می کنند و در عین حال عمق و طنین بیشتری می بخشند.

از آنجایی که پایه عطر را تشکیل می دهند، نت های پایه نت های رایحه ای بسیار غنی، سنگین و ماندگار هستند . آنها پس از حدود 30 دقیقه شروع به کار می کنند و با نت های میانی کار می کنند تا رایحه عطر را ایجاد کنند. از آنجایی که نت‌های پایه در پوست شما فرو می‌روند، بوی آن‌ها طولانی‌ترین مدت باقی می‌ماند و می‌تواند تا شش ساعت یا بیشتر باقی بماند.

نت های پایه محبوب عبارتند از وانیل، عنبر، مشک، نعناع هندی، خزه و نت های چوبی مانند چوب صندل و چوب سدر

 

چگونه نت های عطر را شناسایی کنید؟

شما می توانید نت های عطر را بر اساس زمان سپری شده پس از استفاده از عطر شناسایی کنید. نت‌های ابتدایی آن‌هایی هستند که بلافاصله پس از تماس عطر با پوست‌تان، آن‌ها را استشمام می‌کنید. هنگامی که نت اولیه محو شد، نت های قلبی به شکل جوهره عطر وارد می شوند. نت های پایه همان رایحه ای هستند که ماندگاری بیشتری دارند و رایحه ای هستند که بیشتر به یاد دارید.

هر نت کیفیت خاصی را به عطر اضافه می کند. برخی از رایج‌ترین دسته‌های نت‌های عطری شامل تازه (Fresh) ، گل ها‌ (Floral) ، ادویه‌ها (ُSpice) ، میوه‌ ای (Fruits) ، چوب‌ها (Woods)  و مشک (Musky) هستند که هر کدام معمولاً در دسته‌های نت خاصی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، رایحه‌های گلی و تازه تقریباً همیشه نت‌های بالایی هستند، در حالی که رایحه‌های چوبی و مشک معمولاً به سمت پایین هرم نت ظاهر می‌شوند.

در اینجا ما انواع مختلف نت های عطر را همراه با توضیح نحوه استفاده از آنها فهرست کرده ایم.

 

نت های تازه (Fresh Notes)

نت‌های تازه طبیعتی سبک و مرکباتی دارند و به‌عنوان نت‌های بالایی عمومیت دارند. رایحه هایی مانند پرتقال و ترنج به عطر طراوت و شیرینی می بخشند در حالی که لیمو و ترنج تندی تلخ تری دارند.

نت های گل (Floral Notes)

نت های گلی حس طبیعی را به عطر می بخشد. آنها اغلب به عنوان نت های بالایی یا قلبی استفاده می شوند و می توانند با نت های دیگر ترکیب شوند تا رایحه ای دراماتیک تر داشته باشند. یاس یکی دیگر از نت های گلی محبوب با رایحه میوه ای و گلی سفیدش است، در حالی که یلانگ یلانگ حس گرمسیری بیشتری به آن می بخشد.

نت های میوه (Fruit Notes)

نت های میوه ای بیشتر به عنوان نت میانی استفاده می شوند، زیرا به راحتی با نت های دیگر ترکیب می شوند و می توانند عمق بیشتری به عطر بیافزایند. به عنوان مثال، شاه توت رایحه‌ای غنی و مشک‌دار می‌افزاید، در حالی که نت‌هایی مانند سیب و توت‌فرنگی حالتی شیرین و آبدار به ما می‌دهند.

 

نت های ادویه ای (Spice Notes)

نت‌های ادویه‌ای برای افزودن گرما و قدرت به عطر استفاده می‌شوند و به‌خوبی با نت‌های گلی در قلب عطر ترکیب می‌شوند. رایحه هایی مانند دارچین و جوز هندی به ادویه و شیرینی اضافه می کنند، در حالی که رایحه هایی مانند رزماری و ریحان دارای خاصیت گیاهی هستند.

نت های چوبی (Wood Notes)

چوب صندل و نعناع هندی دو نت چوبی هستند که اغلب در پایه عطر برای تقویت ماندگاری عطر استفاده می شوند. در حالی که بیشتر نت‌های چوبی کیفیت خاکی دارند، برخی مانند چوب سدر و عود رایحه‌ای شیرین ارائه می‌کنند.

نت های مشک (Musk Notes)

نت های مشکی بیشتر در نت های پایه عطرها یافت می شوند. غنای آنها به پرکردن پایه و افزایش ماندگاری رایحه کمک می کند. انواع مختلف مشک، از مشک سیاه گرفته تا مشک ترمه، به این معنی است که این رایحه ها می توانند ویژگی منحصر به فردی را به هر عطری اضافه کنند.

 

نحوه انتخاب نت های عطر

نت های عطر نقش مهمی در جذابیت یک عطر دارند. ترکیب نت های مختلف یک عطر و تعامل آنها با پوست شما چیزی است که یک عطر را منحصر به فرد می کند. بدون ترکیب نت های مختلف، رایحه عطر چندان خوشایند نخواهد بود.

از آنجایی که نت های زیادی وجود دارد، انتخاب آنهایی که دوست دارید می تواند چالش برانگیز باشد. یک راه برای شروع یادگیری آشنایی با چرخ عطرمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *