دسته بندی نشده

تفاوت بین عطر، ادکلن، ادو تویلت و موارد دیگر

تفاوت بین عطر، ادکلن، ادو تویلت و موارد دیگر

این نوشته ضمن توضیح انواع مختلف عطرها دلیل ماندگاری ، قیمت بالاتر و عملکرد بهتر آنها را بیان می کند.

به طور کلی، اصطلاح عطر به معنای “رایحه خوش و دلپذیر است. برای آشنایی بیشتر مهم است که برخی از اصطلاحات را درک کنیم تا زمان و چگونگی استفاده از آنها را بهتر بدانیم. با این گفته، در زیر 5 نوع مختلف رایحه را توضیح می دهم.

  • پرفیوم (Perfume)

با غلظت بیش از 20 درصد اسانس، احتمالاً شما به خوبی متوجه عملکرد عطر خود از صبح تا عصر خواهید شد.   پرفیوم ها بیشترین غلظت رایحه را دارند و در بین انواع دیگر بیشترین ماندگاری را دارند: معمولاً بین شش تا هشت ساعت. اما معمولا پرفیوم یا پارفیوم دارای قیمت بالاتری نیز می باشد.

افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است رضایت بیشتری از پرفیوم ها داشته باشند چرا که در این نوع عطر الکل کمتری موجود می باشد و به همین دلیل احتمال خشک شدن پوست کمتر می باشد.

  • ادو پرفیوم (Eau de Parfum)

بالاترین غلظت عطر بعدی ادو پرفیوم (EDP) با غلظت اسانس بین 15 تا 20 درصد می باشد.  به طور متوسط، شما می توانید چهار تا پنج ساعت رایحه این نوع عطر را احساس کنید.

مهم نیست که چه مناسبتی باشد، این نوع عطر می تواند قابل اعتمادتر از بقیه باشد و نسبتاً ارزان تر از نوع پرفیوم می باشد.

  • ادو تویلت (Eau de Toilette)

غلظت عطر ادو تویلت (EDT) بین 5 تا 15 درصد است. این عطر ارزان تر از ادو پرفیوم (EDP)  است و یکی از محبوب ترین عطرهای موجود است. به طور معمول دو تا سه ساعت ماندگاری دارد  و برخی به عنوان استفاده در طول روز آن را در نظر می گیرند. )در حالی که ادو پروفیوم (EDP) را برای ساعات شب  در نظر می گیرند.(

اصطلاح ادو تویلت از واژه فرانسوی “faire sa toilette” گرفته شده است که به معنای آماده شدن است  . اگر شما از ادو تویلت در طول روز استفاده می کنید، پیشنهاد می کنم یک ظرف کوچک از این نوع عطر داشته باشید که بتوانید بیشتر اوقات آن را همراه خود داشته باشید.

  • ادکلن (Eau de Cologne)

عطر ادکلن (EDC) نسبت به ادوتویلت ( EDT)  با محتوای الکل بالا، غلظت رایحه بسیار کمتری دارد (حدود 2% تا 4%) و بنابراین ارزانتر از موارد فوق است. به طور کلی دارای ماندگاری تا دو ساعت می باشد.

ادکلن ها (EDC) بیشتر در بطری های بزرگتر عرضه می شوند زیرا از این عطرها بیشتر استفاده می شود.  در اصل ادکلن به شیوه سنتی از نت های گیاهی و مرکباتی با تثبیت کننده با نت های پایه تهیه می شدند.

  • اوفرش (Eau Fraiche)

اوفرش (Eau fraiche)  کاملاً شبیه به ادکلن ( EDC)  است زیرا رایحه آن تا دو ساعت ماندگاری دارد. با این حال، غلظت عطر آن بین 1٪ تا 3٪ است.

در حالی که اوفرش( eau fraiche)  غلظت عطر پایینی دارد، حاوی مقدار زیادی الکل نیست. در کنار رایحه، بقیه ادکلن بیشتر آب است، بنابراین برای افرادی که پوست حساسی دارند نیز مفید است.

در کنار انواع عطر، نت‌های عطری نیز وجود دارند که رایحه نهایی را تعیین می‌کنند.  میزان ماندگاری عطرها به غیر از میزان اسانس به کار رفته در عطر به نوع مواد تشکیل دهنده اسانس نیز مربوط می شود به طور کلی رایحه های خنک که بیشتر از ترکیبات گیاهان مرکباتی گرفته می شوند سریعتر محو می شوند و رایحه مواد روغنی و عودها دارای ماندگاری بالاتری می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *